Lyyyd

Computere kan høre, selvfølgelig. Og i denne skitse lærer du hvordan du opretter forbindelse til computerens mikrofon, og bruger den som variabel i din programmering. Lyd er ikke bare for sjov – snart taler vi efter alt at dømme meget mere til digitale dimser end vi ved af. Men i første omgang skal vi altså lige have på plads, hvordan man får et mikrofon input og anvender det til at skabe noget interaktion.

Biblioteker

Interaktion med computerens lydkort er ikke som udgangspunkt  en del af p5.js. Og det er noget kode, som vi i første omgang helst vil være fri for at skrive selv. Derfor anvender denne skitse et såkaldt bibliotek – noget kode nogle andre har skrevet, og som vi kan anvende ved at linke til deres javascript fra vores egen kode. Det er ikke så kompliceret som det lyder – i hvert fald ikke når vi slipper for selv at skrive koden til lydbiblioteket.

Men bibliotekskonceptet er megasmart – alle mulige nørder over hele kloden kan sidde og skrive en udvidelse til p5 – og vi andre kan bruge den uden at tænke så meget mere over det. Du kan se oversigten over diverse udvidelser til p5.js her.

Konkret lægger vi en kopi af biblioteket ind i vores projekt- og husker at skrive et link til biblioteket ind i vores index.html fil:

<script src="libraries/p5.sound.js" type="text/javascript"></script>

Lyder det stadig kompliceret?

Hent koderne og se selv 

Leave a comment