Kommunikation

Herunder finder du alle indlæg relateret til komm/it faget. Det anbefales dog at bruge menuen ovenfor - forløb/kommunikation, da indlæggene her er sorteret efter tema og sammenhæng.


Eksamensoplæg

Efter nøjere forundersøgelser og interviews med relevante hovedpersoner i branchen, er jeg nu klar med det afsluttende og absolut sidste oplæg til jeres eksamensmappe og forberedelse dertil. Dette dokument – samt dokumentet med fagtermer og huskeord udgør hermed det vigtigste i skal sætte jer ind i og aflevere, før jeres mundtlige eksamen i faget. Prøvemappen […]

0 comments

Fagtermer og huskeord

Indhold Faser i kommunikationsarbejdeForanalysen InformationsproblemetBehov/Relevans MatrixStatistisk forundersøgelse Segmentering Målgruppeinddeling Gallup, Mosaic og MinervaAndre segmenteringsredskaberKommunikationsstrategienKvantitativ dataindsamlingKvalitativ dataindsamlingMålgruppeoversigtPersonas KunderejseAfsenderanalyseIdéudvikling IdéfaseMedie- og kanalvalgPlatforme og værktøjerProduktionsfasenDokumentér!Brug metoderneVærktøjer og softwareTest og evalueringPre-testsOffentliggørelseEvaluering Dette dokument indeholder korte forklaringer og links til en række centrale begreber i kommunikationsfaget. Dokumentet kan bruges som reference og terminologi, fx ifbm rapportskrivning eller eksamen i faget […]

0 comments

Infografik

Indhold Emnevalg og opgavePræsentationForundersøgelsePlanlægningKvantitativt spørgeskemaKorte kvalitative interviewsInformationsbehovet – B/R matrixPersonaProduktion Evaluering På slottet har vi en del faste ressourcer og lokaler – fx 3D printere, VR Lab, musiklokalet, almindelige printere samt værksteder. Men disse lokaler bliver egentlig ikke ret tydeligt præsenteret for hverken elever eller lærere: hvad er reglerne for brug – og hvordan bruger […]

0 comments

Wireframes

A wireframe is a basic skeleton of your layout. Wireframes don’t use real user interface elements; instead, they use placeholders — UI elements are represented as boxes Usually, wireframes used early on in the design and development process to validate information architecture and general user flows. Wikipedia Apr 24, 2018 Læs mere på medium her […]

0 comments

En af os – kampagne om unge med psykisk sygdom

Indhold KampagnenBrainstorm om vinkler på kampagnenMålgruppeundersøgelseInterview med fokusgruppeKvantitativ survey på skolenOpgave: lav et koncept EN AF OS case – HTX 2018-2019 (1) Læs powerpointen og opret et indlæg, hvor i begynder med jeres forundersøgelse. Besvar følgende spørgsmål: Hvilke centrale fakta om psykisk sygdom finder i? (vælg mindst tre punkter) Mindst 1/2 m danskere er ramt […]

0 comments

Inspiration, links mm

Sjællandske borgere arbejder mindst frivilligt https://www.tveast.dk/artikel/sjaellandske-borgere-arbejder-mindst-frivilligt  

0 comments

Tænke højt test

En tænke højt test er en kvalitativ metode til at teste et digitalt produkts brugervenlighed og udtryk. Ved at guide og observere brugere mens de afprøver produktet, får man indtryk af hvordan andre tænker og oplever et design. Læs mere om teorien bag testen her  For at arbejde med en tænke-højt-test skal man igennem tre […]

0 comments

Informationsproblemet

Forberedelse Læs om Informationsproblemet i komm/it på Systime her Læs om B/R Matrix i komm/it på Systime her Hvad er et informationsproblem? Når du skal lave et stykke kommunikationsarbejde, er en af de første ting du må tage stilling til, om den udfordring du vil løse, faktisk kan løses med kommunikation. Groft sagt kan man […]

0 comments

Digtal kunderejse til frivilligt arbejde

Indhold ForundersøgelseTal og statistikAfsenderanalyseKanalerMålgruppeanalyseInterview med afsenderenBudskaber og kommunikationsopgaverInformationsproblemForberedelseHvad er et informationsproblem?Analyseopgave: behov/relevans matrixSkriftlig aflevering: ForundersøgelseUddybningPlanlægningProduktvalgKanalvalgKunderejseProduktionRedskaberProcesEvaluering Dette forløb handler om at markedsføre frivilligt arbejde i Holbæk kommune. I skal ud fra en grundig forundersøgelse planlægge og producere en række kommunikationsprodukter, som kan udvide kendskabet og i sidste ende få flere borgere i målgruppen, til at bidrage […]

0 comments

Clickbait og digital annoncering

Som du har erfaret gennem forløbet med clickbait, er genren på en måde bygget ind i den digitale infrastruktur: informationer må nødvendigvis kappes om opmærksomheden på digitale medier, og derfor er det ofte nødvendigt at udnytte de metoder som fanger opmærksomheden bedst. Imidlertid er der nogle væsentlige etiske og strategiske problemstillinger forbundet med genren – […]

0 comments

Nudgecase- forskningens døgn, SDU 25 april 18

Indhold BæredygtighedAdfærdsforandringCognitive biasOperates modelEksemplerIdéerKvantitetOriginalitetPeter Falktoft Bæredygtighed Development which meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to support their own needs Den tredobbelte bundlinje: social, miljø, profit (Microsoft, Ikea m.fl) Eksempel: Madspild. Affaldssortering https://www.adsoftheworld.com/media/ambient/the_father_bob_maguire_foundation_bins Will Villota: Market Research into Consumer Behavior on Sustainable Lifestyle Choices from AIGA Portland Adfærdsforandring Thor […]

0 comments

Sikkerhed: GDPR

Læs artiklen: Bliv klar til GDPR på kommunikationsforum GDPR er de nye retningslinjer og regler for behandling af personfølsomme oplysninger på Internettet. I dette forløb skal vi se på hvad retningslinjerne indebærer, samt hvordan de kan implementeres i en konkret sammenhæng.  Gennemgå listen herunder ift et udvalgt digitalt produkt, og lav en liste med hvilke […]

0 comments

Godt webdesign

Indhold GestaltloveneLov om Figur og BaggrundLov om NærhedLov om lighedLov om lukkethedLov om forbundethedJakob Nielsens 10 budMaterial DesignWordPress eksperiment Gestaltlovene Lov om Figur og Baggrund “Den mindste, afgrænsede figur på arealet vil først blive opfattet som figuren.” Lov om Nærhed “Symboler, der er anbragt nær hinanden, opfattes som hørende sammen.” Lov om lighed “Symboler, der […]

0 comments

Farver

Indhold Computerfarver er additive efter RGB skalaenVarme – kuldeKomplementære farverAnaloge – Farver der ligger tæt på hinanden på farvehjulet passer ofte sammenMonokromatiske farverTriaderMere materiale..Farver i WordPress Dette er en kort introduktion til farver og farvevalg ifbm online design. Der er en meget omfattende mængde teori og perspektivering omkring farver, og de betyder helt selvfølgeligt ekstremt […]

0 comments

Informatik C: Lav et it-system med WordPress

Indhold SekvenseringLektion: forberedende øvelserFaglige termer til logbogOpgave 1: Brainstorm om emne, 5 minutter parvisOpgave 2: Kravspecifikation, 10 minutterOpgave 3: Målgrupper, 5 minutterLektion: InteraktionsdesignOpgave 1: Styrk konceptetOpgave 2:  Strukturdiagram og mock-upLektion: BegivenhederØvelse: hvilke events vil i have?Øvelse: opret begivenhederØvelse: Sæt event ind på jeres sideLektion: grundlæggende opsætningLektion: Klubben (Databaser)Øvelse: hvem er klubbens medlemmer?Øvelse: Entiteter og AttributterØvelse: […]

0 comments

Personaer og Kunderejser

Indhold Opgavens målgruppe og formålKort præsentation af opgavenDan en Persona ud fra sociale profilerDefinitionFormatBrug Gallup kompas til at indkredse målgruppenFind offentlige profiler på FacebookDan din personaKunderejse og kontaktpunkterSkitser en kunderejse for din personaFolder eller postkortSkabelonerSkriftlig afleveringBaggrund, perspektivering, noter I denne øvelse skal vi arbejde med userdesign metoden Personaer og det strategiske kommunikationsredskab Kunderejser. En Persona […]

0 comments

Sikkerhed og privatliv på nettet

Læs Googles Servicevilkår Tag mindst to citater fra teksten, som du gerne vil diskutere Læs Facebooks Servicevilkår Tag mindst to citater fra teksten, som du gerne vil diskutere  

0 comments

Nudging & Adfærdsdesign

Indhold Lektion: NudgingWhat is a ‘nudge’?For example?Has it worked?Nudging vs blide puf – hvad er nudging?Eksempler på forskningseksperimenter med nudgingLektion: Nuancering: Paternalisme – hård vs blødLektion: Afsluttende opgave om nudgingKort skriftligt grupparbejde og fremlæggelse – find på et nudging koncept Dette forløb er etableret som en forberedelse til SDU’s arrangement d. 25 april 2018 om […]

0 comments

WordPress:
Personlig portfolio

Indhold Overordnet om forløbetSekvenseringLektion: forberedende øvelserLektion: grundlæggende opsætningMenuerLektion: Indlæg, kategorier og tagsKategorierFjern/rediger featured imageLektion: Farver og typografiLektion: Feedback, spørgeskemaer, kommentarer og kontaktinfoSekvenseringRammesætning: 5minEvalueringsskema: 5minUdvælgelse af produkt og oprettelse af spørgeskemaAfrundingAfprøvning/udfyldelseFlere opgaverLektion: lay-out, opsætning og ekstra CSSLektion: peer feedback og afrundingSekvensering5 minutter indledning5 minutter lærerpræsentation10 minutter makkerarbejde10 minutter præsentation og diskussion i plenum15 minutter makkerarbejde10 minutter […]

0 comments

Logo redesign

Indhold Redesign et logoDokumentationAfsenderanalyseMarkedsanalyseModtageranalysePlanlægningsfaseInspirationPerspektiveringAfprøvning?Case: TechMaster.dk Redesign et logo Stof: Grafisk design, Kommunikation/it A Dette er en individuel opgave, hvor du skal udforme et redesign til et eksisterende Logo vha den gratis software Gimp eller et illustrationsprogram efter eget valg. Du skal samtidig forholde dig til den virksomhed opgaven handler om, og lave en afsenderanalyse, som beskriver […]

0 comments

1 HTML

I firkanten ovenfor er der en lille hjemmeside. Følg vejledningen her og lav din egen.  De færreste har et nuanceret billede af hvad Internettet egentlig er, og hvor meget der bygger på dets teknologi. Du ved godt, at en almindelig webside, lad os sige www.dr.dk, er en del af nettet. Men hvad med facebook, youtube, […]

0 comments

2 CSS – intet indhold uden form

CSS – eller stylesheets – er den metode man bruger til at designe HTML. Man kan sige at HTML er indhold, og CSS er form. Følg vejledningen her og kom i gang.  Hvis du har fulgt lektion 1, eller arbejdet med grundlæggende HTML i øvrigt, har du også opdaget, at det simpelthen ikke ser godt […]

0 comments

3 mere CSS: typografi i bred forstand

CSS står for cascading stylesheets – kaskader af stildeklarationer eller, sagt på dansk, et slags vandfald af instruktioner om hvordan et givet element skal se ud. I denne øvelse bliver du kastet ud på lidt dybere vand i forhold til at skabe et dokuments udseende med CSS. Du skal ud fra et html dokument skrive […]

0 comments

jQuery – vild og ubesværet webinteraktion

jQuery er Javascripts reddende engel når det kommer til at skabe enkel og brugervenlig interaktion på nettet. Det starter en lille smule svært, så hold tungen lige i munden mens du lærer den første syntaks – belønningen er, at alle de ting du tænker kan lade sig gøre med et website, pludselig er nærmest urimeligt […]

0 comments

jQuery: Modificeret quiz

I denne opgave skal du modificere koden fra et script nogle andre har lavet. Det er en god øvelse i at overskue en større mængde kode og gøre den til sin egen. Download filerne nedenfor, og løs opgaverne i init.js.   Hent filerne her 

0 comments

Internet opgave: lille hjemmeside

Du skal nu lave en lille hjemmeside med HTML og CSS. Opgaven skal bestå af en eller flere HTML sider (den første skal kaldes index.html). Du kan vælge mellem to forskellige emner. Du kan vælge at lave en side som handler om de fagtermer vi arbejder med; html og css. Eller du kan vælge at […]

0 comments

Lille bitte SketchUp Tutorial

Indhold Navigation – øv dig lidt i disse treDit første objektGenvejstasterOpgaverObjektorienteret visuel programmeringMaterialsEksporter I denne tutorial lærer du at lave en ukompliceret 3D model, som kan eksporteres til for eksempel Unity eller printes på en 3D printer. Det er absolut basic og absolut begynder niveau – men det giver en idé om hvor du kan […]

0 comments

Unity – upload spil til din hjemmeside

I denne lille tutorial vil jeg vise hvordan man eksporterer sit unity spil på nettet og lægger det ud på sin WordPress side. Det sidste er sådan set det enkleste – jeg bruger nemlig en iframe, hvilket er et simpelt lille trick, som kan gøre mange processer nemmere på nettet. Der er dog nogle forudsætninger […]

0 comments

Introduktion til Digital Kommunikation

Undervisningsforløb. Varighed: 2 lektioner  Dette indlæg er vores bud på, hvordan vi præsenterer studieretningen Digital Kommunikation. Studieretningen kombinerer faget Komm/it med Programmering på B-niveau. Introduktionen i grundforløbet er organiseret gennem 2 lektioner. Den første to-timers blok indeholder en halv times introduktion til kommunikationsteknologi i bred forstand, mens resten af tiden går med en øvelse i […]

0 comments

Interaktionsdesign – app udviklling

I dette undervisningsforløb skal eleverne løse et konkret problem, og de skal løse det ved at skitsere en mobil-app, som kan afhjælpe den udfordring de stilles . Faglige mål Gennem forløbet præsenteres eleverne for en række grundlæggende discipliner indenfor Interaktionsdesign: idefase, planlægningsfase, udviklingsfase og skitsering (prototyping).    

0 comments