Hvor er du kommet hen?

klik på skærmen..

Her på siden finder du undervisningsforløb, ideer og eksperimenter

Jeg er gymnasielærer i it-relaterede fag. Noget af det der bliver ved med at overraske mig er det væld af læringsobjekter der findes online, som kan bruges direkte til at bygge forløb og sekvenser med. Hjemmesiden her er en måde at forberede min undervisning på, og samtidig et forsøg på at dele det jeg går og roder med.

Kode

Betragt ovenstående skitse af små hvide prikker på sort baggrund, som kan fortolkes som stjerner. Prøv at glide musen henover billedet. Det interessante ved computeren er, at den gør noget hele tiden. Her 60 gange i sekundet, i en maskine hvor uret slår to milliarder gange i sekundet. Som teknologi har digitale maskiner den indbyggede egenskab, at de er konstant nærværende. Kombineret med et meget stort rum for at opfange, måle og virke tilbage på det menneskeligt virkelige. Ikke rigtigt sammenligneligt med noget andet medie eller teknologi. Næsten levende.

Det er ikke svært at programmere. Download koderne her og prøv selv

På mange måder kan programmering forstås som et kernefag ligesom dansk og matematik. Kode er baggrund for sindsygt mange nyskabelser og tendenser, et kreativt, svært, opfindsomt fag med en masse udviklingsmuligheder. Idéen om at programmering eller informatik er "redskabsfag" - som skal integreres med andre fag, men ikke undervises i, mener jeg grangiveligt er noget vrøvl. Måske er den holdning forbundet med at man overser fagets æstetiske dimensioner?

En klog mand har sagt, at revolutionerende teknologi ofte er skuffende på kort sigt, men desto mere afgørende på lang. I dag ser vi effekterne af digital kommunikationsteknologi, som opstod i midten af det 20. århundrede: Global kommunikation findes i form af internettet. Digitalisering af mekanisk arbejdskraft skaber en velfærd og udvikling vi måske kunne have drømt om, men ikke forestillet os. Dataopsamling og -analyse skaber en maskinpark og kognitiv sektor vi bestemt ikke vidste, stod på ønskelisten. Åbenlyse koblinger til de klassiske naturvidenskabelige kernefag matematik, fysik, kemi og biologi sætter bestemt ikke mulighederne på pause.

Som it-undervisere skal vi arbejde med at bevidstgøre den proces, og skabe et kreativt rum for menneskelig forestilllingsevne og -udvikling i digital teknologi. Det er ikke gjort med blot at lære de grundlæggende informatik og programmeringsdoktriner. Men det er en begyndelse.